موکب هنرمندان ایران و ایلام «شین» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و بسیج هنرمندان استان ایلام واقع در سه راهی کارزان، کارخانه سیمان با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در میان مخاطبان خود؛ زوار و عاشقان اباعبدالله‌الحسین، شور حسینی ایجاد کرد.
ایستگاه فرهنگی هنرمندان ایلام و ایران(شین) برای دومین سال پیاپی با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بسیج هنرمندان در محوطه موکب بزرگ بنیاد مستضعفان از چهارم تا شانزدهم شهریور خدمات فرهنگی، هنری، ادبی و تجسمی در بخش های مختلف ارائه می کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حاشیه بازدید از ایستگاه فرهنگی شین واقع در سه راهی کارَزان گفت: هدف فعالیت های فرهنگی موکب بزرگ هنرمندان ایران و ایلام (شین) در استفاده از ظرفیت هنرمندان توانمند، تبادل و تعامل فرهنگی و بومی استان به دیگر نقاط کشور است.
علی هوشمند افزود: موکب هنرمندان ایران و ایلام (شین) با اجرای ویژه برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برای دومین سال متوالی فعالیت های مختلف هنری، ادبی، فرهنگی و تجسمی در خدمت زائران است.
وی با بیان اینکه ویژه برنامه های موکب فرهنگی شین تاکنون با استقبال خوب زائران و هنرمندان همراه بوده است، افزود: در موکب شین برنامه هایی شامل اجرای تعزیه، سرود، شعرخوانی با گویش محلی و فارسی، نمایش فیلم سیار، کتابخوانی، عکاس خانه، دمام و سنج زنی، به تصویر کشیدن سویه مردمی اربعین و دیگر فعالیت های مرتبط با این ایستگاه فرهنگی انجام می‌گیرد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ادامه داد: ایلام به عنوان یک استان مرزی همزمان محل تردد زائران ایرانی به مقصد عتبات عالیات و باب الرضا برای زائران عراقی جهت زیارت امام هشتم است و اجرای اینگونه فعالیت های فرهنگی و هنری در مسیر تردد زائران ضرورت دارد.
وی اجرای این گونه برنامه ها و فعالیت های فرهنگی را نوعی تبادل هنر و ادبیات استان ایلام با دیگر مناطق کشور و زائران و مسافران عراقی دانست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام یادآور شد: موکب هنرمندان ایران و ایلام (شین) در کنار موکب بزرگ بنیاد مستضعفان واقع در سه راهی کارزان و در نقطه طلایی و محل تلاقی مسیر رفت و برگشت زائران برپا شده است و یک توقفگاه برای رفع خستگی مسافران عتبات عالیات است که در هنگام استراحت در موکب بزرگ بنیاد مستضعفان، به تماشای برنامه های ایستگاه شین نیز می پردازند.
در ادامه حسن اسدی‌نیا معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح برنامه ها و فعالیتهایی که در موکب شین انجام می گیرد اشاره کرد و گفت: اجرای مراسم تعزیه با همکاری این دو نهاد انقلابی با استقبال زوار اربعین حسینی همراه بود همچنین تصویر هنرمندان ایوانی از اسارت بازماندگان واقعه عاشورا و حزن و اندوه این واقعه به کارگردانی محمدرضا وافری از پیشکسوتان عرصه سینمای استان، مخاطبان را تحت تأثیر قرار داد.
معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: همچنین در سومین روز از فعالیت این موکب، هنرمندان انجمن خوشنویسی استان نیز با کتابت آیاتی از قرآن کریم در خلق زیبایی‌های هنری در این موکب افزوده و هنرمندی ایشان تحسین مخاطبین را برانگیخت و نیز اجرای سرود «عقیق سلیمانی» توسط گروه سرود آواهای آسمانی حوزه هنری انقلاب اسلامی و اجرای زنده سنج و دمام‌نوازی نیز از سایر فعالیت‌های تأثیرگذار موکب شین در روز سوم بود.
‌اسدی‌نیا در ادامه به برگزاری ۲ نمایشگاه عکس اربعین در موکب شین ایلام اشاره کرد و اظهار داشت: ۷۰ تابلو عکس با موضوع اربعین با برگزاری ۲ نمایشگاه در موکب شین در معرض دید علاقمندان قرار دارد.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام اظهار کرد: ۳۰ قطعه عکس از عکاسان نقاط مختلف کشور در موکب اصلی شین واقع در سه راهی کارَزان دایر شده است.
وی افزود: همچنین۴۰ قطعه عکس دیگر هم با مشارکت انجمن سینمای ایلام، آژانس عکاسان ایران و موکب شین در پایانه مسافربری برکت واقع در مرز مهران دایر است.
اسدی‌نیا ادامه داد: نمایشگاه عکس موکب سه راهی کارزان تا ۱۶ شهریور و نمایشگاه پایانه برکت هم تا ۱۸ شهریور در معرض دید زائران قرار دارد.
وی یادآور شد: این نمایشگاه‌ها با موضوع پیاده‌روی اربعین در سال‌های گذشته است که از سوی عکاسان اقصی نقاط کشور ثبت و ضبط شده است و اکنون در قالب نمایشگاه‌های عکس دایر شد.

اسدی نیا با اشاره به فعالیت سینما سیار اربعین در موکب شین با پخش ۲ فیلم در هر شب گفت: سینما سیار اربعین هرشب برای زائران تا پایان فعالیت موکب شین اقدام به پخش فیلم می کند.
وی افزود: در این سینما هر شب و بعد از اقامه نماز جماعت ۱۴ فیلم کوتاه داستانی، مستند و سینمایی با موضوع اربعین حسینی در معرض دید عموم زائران حسینی قرار می گیرد.
اسدی نیا ادامه داد: راه اندازی و آغاز به کار سینما سیار از جمله مهمترین برنامه های فرهنگی هنری موکب شین است که با مشارکت سازمان سینمایی کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و موکب شین اقدام به پخش فیلم می کند.
به گفته مسئول موکب شین، سینما سیار اربعین هر شب در ۲ سانس در ساعات ۱۹ تا ۲۱ و ۲۱ تا ۲۳ اقدام به پخش فیلم ساخته هنرمندان مطرح کشور می کند.
اسدی نیا فراهم کردن توشه فرهنگی و هنری با محتوای اربعین و زیارت عتبات عالیات در اوقات استراحت و تناول غذا از سوی زائران انجام می شود.
وی ادامه داد: امسال برای سومین سال پیاپی است که سینما سیار اربعین فعالیت هنری دارد و سال های گذشته در پایانه مرزی مهران بود و امسال این سینما سیار به موکب بزرگ سه راهی کارَزان منتقل شده است.

برچسب ها :ناموجود