تندروی مختص به یک جریان فکری خاص نیست و هر طیف فکری می‌تواند دچار تندروی شود. زمانی تأثیر این تندروی بیشتر می‌شود که منافع ملی را هدف قرار می‌دهد. مثل اتفاقی که در به گروگان گرفتن برجام و ادامه مذاکرات و پیوستن به FATF افتاد و افراطیون سیاسی چه در مجلس و چه خارج از آن، با اعمال نفوذ اجازه ندادند در زمان مناسب و موقعیت بدست آمده برجام به نتیجه برسد و مذاکرات نهایی شود.

علاوه بر افراطی‌گری در حوزه سیاسی و اقتصادی که منافع جمع را فدای منافع شخصی و گروهی نمودند بایستی پاسخگوی افکارعمومی باشند و در حوزه اجتماعی هم، در قالب پدیده‌ای به نام لباس‌شخصی‌ها و نیروهای خودسر شاهد برخوردهای تند و افراطی‌گری با مردم و معترضان هستیم. نمونه این اتفاق را هم در برخورد با معترضان در موقعیت های گوناگون و هم حتی تجمع مادران نگران از مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مقابل مدارس شاهد بودیم؛ و یا بهم زدن جلسات سخنرانی اقایان لاریجانی و مطهری و حاج حسن اقای خمینی نوه گرانقدر امام که حتی مقام معظم رهبری را ازرده خاطر نمودند و به صراحت به انها تذکر دادند ‌از این‌رو، توقع و انتظار این است که مسئولان مربوطه با تدابیر خاص مانع از هرگونه تندروی و افراطی‌گری در حوزه‌های مختلف شوند. یعنی با پاسخگو کردن گروه‌های خاصی که می‌توانند در جامعه اعمال نفوذ کنند‌ جلوی این امر غیرقانونی را بگیرند.

از این‌رو با مهدی زارعی مدیر مسئول روزنامه مهدغرب گفتگو مفصلی داشتیم که شرح آن در ذیل می اید:

مهندس زارعی گفت؛ شرایطی که اوضاع جامعه را ملتهب کرده و در حوزه دیپلماسی خارجی، سیاست داخلی و وضعیت اقتصادی و همچنین شرایط عمومی کشور به نگرانی‌ها دامن می‌زند. تریبون‌داران و رسانها و فضای مجازی با رفتار رادیکال و اظهارات تند جامعه را دوقطبی می کنند.

مهدی زارعی، با انتقاد از هرگونه تندروی در کشور که تبعات ‌جبران‌ناپذیری به همراه دارد، به خبرنگار ما گفت: «البته تعریف و تفسیر تندروی متفاوت است. شاید آن چیزی که به نظر شما تندروی محسوب می‌شود، از نظر برخی تندروی به حساب نیاید و انرا یک اقدام عادی نام نهند. اما در کل تندروی در هر حوزه‌ای که باشد، به ‌شدت محکوم است و باید از آن پرهیز شود».

این مدیرمسول فعال رسانه ای ادامه داد: «نکته‌ای که وجود دارد و باید همه درباره آن اتفاق نظر و حساسیت ویژه داشته باشیم منافع ملی است. هر چیزی که باعث می‌شود منافع ملی تأمین شود و رضایت مردم را به دنبال داشته باشد، باید از آن استقبال کنیم» و همه بایستی تابع قانون باشیم.

این روزنامه نگار پیشکسوت با تأکید بر دوری از هرگونه افراطی‌گری اضافه کرد: «باید سعی کنیم با رفتار رادیکال و تندروی جامعه را دچار دوقطبی نکنیم. جامعه نیاز به آرامش و رفاه نسبی دارد. متأسفانه چندسالی است که آرامش جامعه ما به هم ریخته است و باید همه کمک کنیم به آرامش گذشته برگردیم».

زارعی چمه در ادامه به بیان راهکار مقابله‌ای در برابر این موضوع پرداخت و گفت: «باید از هر حرف و رفتار رادیکال که جامعه را چندقطبی می‌کند، بپرهیزیم و همگان براساس قانون مدون و رهنمووهادی ارزشمند رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم. همچنین کسانی که تریبون و رسانه دارند باید در اظهارنظراتشان از تریبون عمومی مراقب باشند تا با سخنان و موضع‌گیری نابجا و نسنجیده، فضای جامعه را ملتهب نکنند و به سمت شکاف و اختلاف پیش نبرند».

زارعی گفت: «منافع ملی موضوع مشترک ماست و مردم و مسئولان باید سعی کنند در قبال موضوعات مشترک تمرکز بیشتری داشته باشند و به سمت مواردی پیش بروند که اختلاف‌برانگیز نباشد».

او ادامه داد: «اشتراکات ما در جامعه ایرانی زیاد است و باید بر این اشتراکات متمرکز شویم. رسانه‌های جمعی و تریبون‌داران و گروه‌های مرجع باید جامعه را به سمت صلح و دوستی و آشتی پیش ببرند تا جامعه نسبت به یکدیگر با صلح و محبت و ازادی برخورد کند. اگر فضا رادیکال و طیف‌بندی شود، مردم رو‌در‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند و این خواست دشمن است و باید از آن پرهیز کنیم» و اسیبی که تندروها هردو جناح به کشور وارد نموده اند اگر بگویم از دشمن بیشتر نبوده کمتر هم نبوده و این باید اویزه گوش خود کنیم ابتدایی ترین اصل قانون اساسی، همه مردم در برابر قانون یکسانیم ولی متاسفانه تندروها گزینشی گویا قانون قبول دارند و اگر رعایت قانون می کردند این همه مشگلات سر راه کشور نبود.

مهدی زارعی چمه ادمه داد: تندروها به مسولین و مدیران اجازه نمی‌دهند حتی درباره مسمومیت دانش‌آموزان و سایر مشکلات موضع‌گیری کنند و یا زمانی که همین محمود احمدی نژاد که داستان هاله نور و ناهار خوردن با امام زمان تحریف میکرد چه کسانی برای وی به به و چه چه میزدند لذا در هر صورت هر تفکر وقتی معقول و بحق نباشد محکوم است جامعه کار نادرستی است و کسی این حرکت را نمی‌پسندد و این تندروی محکوم است» و انرا حرکتی زشت و ناپسند و شرم اور می دانم و من معتقدم که با تندروی در هر حوزه‌ای قطعا قاطع و انقلابی باید صورت بگیرد.

مدیرمسول پویان غرب گفت من در همین راستا و با صدای رسا در انتقاد به برخی اقدامات تندروها که باعث رادیکال‌ شدن فضا و تشدید نارضایتی و بدبینی در کشور می‌شود و نوعی هرج ومرج و خودکامگی بوجود اورده اند، اشاره کرد و گفت: «هرگونه تندروی در هر حوزه و امری برخلاف تعالیم دینی و قوانین و مقررات و خلاف منویات رهبری و خلاف اهداف نظام است». او ادامه داد: «هیچ‌کسی تندروی در هیچ حوزه‌ای از‌جمله برجام و مذاکرات ‌یا موضوعات اجتماعی را نمی‌پسندد؛ و همه شاهدیم که در زمان برجام شور و شوق اشتیاق مردم و همچنین فشار اقتصادی در ان برهه از دولت روحانی به پایبن ترین حد خود رسید ولی عده ای دانسته و ندانسته، نگذاشتن روند عادی مذاکرات ادمه یابد در زمانیکه دیپلماتها در خارج و داخل در حال مبارزه و چانه زنی و دفاع از کشور بودند تعدادی با جنجال و فضاسازی رسانه ای مسیر و دپیلمات زبده و کارکشته کشورمان را مایوس نامید و تا اینکه ظریف از مذاکره و خستگی را برنگشته بود بایستی به مجلس و متینگ های سیاسی پاسخگوی زیاده خواهی چند نفر میشد که واقعا ناراحت کننده و غمبار بود بنابراین با تندروی‌ها در هر حوزه‌ای قطعا بایستی برخورد می شد که نشد». این حقوقدان در ادامه گفت: «این‌طور نیست که حاکمیت نسبت به تندروی‌ها بی‌تفاوت باشد و قطعا با این جریان تندرو‌ از هر جریان و گروهی باشد، برخورد می‌کند و توصیه می‌کنم با رفتار خود باعث نشویم به کشور آسیب برسد». در نتیجه‌ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر حضور نیروهای تندرو در جامعه افزایش پیدا کند، با توجه به بافت فکری‌شان، راه‌حل را در اعمال خشونت برای کنترل جامعه می‌بینند. یا حتی با اقداماتشان باعث ضرر عمومی برای منافع ملی می‌شوند و آسیب جدی به کشور وارد می‌کنند. بنابراین باید به‌جای تندروی راه اعتدال را در پیش گیرند و مسئولان مربوطه نیز در اقدامی مقابله‌ای جلوی هرگونه تندروی را در جامعه بگیرند تا کشور از دست افراطی‌گری رها شود و بتواند با دنیا رابطه ای حسنه داشته باشیم ما نمیتوانیم دور کشور حصار بکشیم و هر کشور که همانند کره شمالی و حتی روسیه که زمانی قطب شرق بودند هم اکنون در برابر یک کشور با جمعیت بسیارکم دولت فولادین پوتین را زمین گیر نموده ایا جز این است که اکثر کشورها از روسبه راهشان جدا نموده اند لذا سیاست اعتدال و میانه رویی شرط عقل و رفع گره اقتصاد کشور خواهد بود.

مدیرمسول پویان غرب گفت: من در همین راستا و با صدای رسا در انتقاد به برخی اقدامات تندروها که باعث رادیکال‌شدن فضا و تشدید نارضایتی و بدبینی در کشور می‌شود و نوعی هرج ومرج و خودکامگی بوجود اورده اند، اشاره کرد و گفت: «هرگونه تندروی در هر حوزه و امری بر خلاف تعالیم دینی و قوانین و مقررات و خلاف منویات رهبری و خلاف اهداف نظام است». او ادامه داد: «هیچ‌کسی تندروی در هیچ حوزه‌ای از ‌جمله برجام و مذاکرات ‌یا موضوعات اجتماعی را نمی‌پسندد؛ و همه شاهدیم که در زمان برجام شورو شوق اشتیاق مردم و همچنین فشار اقتصادی در ان برهه از دولت روحانی به پایبن ترین حد خود رسید ولی عده ای دانسته و ندانسته، نگذاشتن روند عادی مذاکرات ادمه یابد در زمانیکه دیپلماتها در خارج و داخل درحال مبارزه و چانه زنی و دفاع از کشور بودند تعدادی با جنجال و فضاسازی رسانه ای مسیر و دپیلمات زبده و کارکشته کشورمان را مایوس نامید و تا اینکه ظریف از مذاکره و خستگی راه برنگشته بود بایستی به مجلس و متینگ های سیاسی پاسخگوی زیاده خواهی چند نفر میشد که واقعا ناراحت کننده و غمبار بود بنابراین با تندروی‌ها در هر حوزه‌ای قطعا بایستی برخورد می شد که نشد». این حقوقدان در ادمه گفت: «این‌طور نیست که حاکمیت نسبت به تندروی‌ها بی‌تفاوت باشد و قطعا با این جریان تندرو‌ از هر جریان و گروهی باشد، برخورد می‌کند و توصیه می‌کنم با رفتار خود باعث نشویم به کشور آسیب برسد». در نتیجه‌ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر حضور نیروهای تندرو در جامعه افزایش پیدا کند، با توجه به بافت فکری‌شان، راه‌حل را در اعمال خشونت برای کنترل جامعه می‌بینند. یا حتی با اقداماتشان باعث ضرر عمومی برای منافع ملی می‌شوند و آسیب جدی به کشور وارد می‌کنند. بنابراین باید به‌جای تندروی راه اعتدال را در پیش گیرند و مسئولان مربوطه نیز در اقدامی مقابله‌ای جلوی هرگونه تندروی را در جامعه بگیرند تا کشور از دست افراطی‌گری رها شود و بتواند با دنیا رابطه ای حسنه داشته باشیم ما نمیتوانیم دور کشور حصار بکشیم و هر کشور که همانند کره شمالی وحتی روسیه که زمانی قطب شرق بودند هم اکنون در برابر یک کشور با جمعیت بسیار کم دولت فولادین پوتین را زمین گیر نموده ایا جز این است که اکثر کشورها از روسبه راحشان جدا نموده اند لذا سیاست اعتدال و میانه رویی شرط عقل و رفع گره اقتصاد کشور خواهد بود.

برچسب ها :ناموجود