خبرنگار آيينه تمام نماي جامعه و مدافع افكار عمومي، خبرنگار يعني تلاش، صداقت و پيگيري در راستاي استيفاي حقوق عمومي، بنويس خبرنگار، بخوان عاشق، خبرنگار هميشه زنده است.

جملاتی که با نزدیک شدن به آستانه روز خبرنگار نقل محافل مطبوعاتی، مسئولان و دایره روابط عمومی ها می شود آری یک ملت و دولت از او انتظار شق القمر به نفع خودشان را دارند. اما خبرنگار به چه می اندیشد؟

خبرنگار هرچند وامدار جامعه و مردمی است که او را در دامان خود پرورانده اما نقد و نگاه او با به چالش کشیدن مسایل جاری در بین دولت و مردمش نوک تیز قلم را به عنوان نیشتری مصلح بر هر دمل چرکینی فرو می آورد و با شکافتن مسایل و تحلیل و ریشه یابی آنها در پس یک دغدغه مندی مقدس گاه دولت و گاه ملت خود را علت و معلول مسایل معرفی می کند.

در این بین قطعا هر پیکری تحمل رنج ناشی از نیشتر خبرنگار را نداشته و در مقابل او به فریاد درمی آید. گاه بهانه این است که نقد باید منصفانه باشد و گاه این بهانه می شود که نگاه غیرکارشناسی است. هرچند فحوای کلام شیرین است اما حس فرافکنی نهفته در پس آن تلخ و مخرب می باشد آری قشری که به فکر همه ایم و هیچ کس به فکر ما نیست. همه از ما طلبکار و ما به همه بدهکار….

به ۱۷مردادماه شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار نزدیک می شویم، روزی که برای تجلیل از وظیفه خطیر و مهم خبرنگاران در نظر گرفته شده است.

نکته ای که در اینجا لازم دیدم به آن اشاره و خطاب با مسئولین استان ایلام عنوان کنیم این است که اگر برنامه ای برای این روز دارند، اجازه بدهند این روز کاملاً برای خبرنگاران و در شأن آنها برگزار شود.

متاسفانه هر سال اگر به نام روز خبرنگاران مراسم و بزرگداشتی بوده است بیشتر به جلسه ارائه آمار و ارقام مسئولین و سخنرانی آقایان تبدیل شده است و نه از مشکلات و دغدغه های خبرنگاران سخنی گفته شده و نه تصمیمی در مورد حفظ شان و تکریم خبرنگاران در دستور کار قرار گرفته است.

خبرنگاران در تمام طول سال سعی می کنند که هم اطلاع رسانی به موقع انجام دهند و هم در آگاهی دادن واقعی و صحیح و انعکاس مطالبات به حق آنان گام بردارند، اما این دور از انصاف است در روزی که به عنوان روزی خبرنگار نامیده شده است از هر موضوعی سخن رفته شود اما مشکلات و موضوعات مربوط به خبرنگاران مورد غفلت قرار گیرد.

مشکلات درآمدی و معیشتی خبرنگاران بر کسی پوشیده نیست، نداشتن درآمد ثابت و قابل توجه موضوعی است که بسیاری از اصحاب رسانه از آن رنج می برند.

خبرنگاران متعهد ایلامی در حال حاضر برای امرار معاش به شغلهایی که در شانشان نیست روی آورده اند اما دست گدایی بسوی هیچ مسئول دراز نکرده اند.

امیدواریم امسال با مورد توجه دادن مشکلات خبرنگاران شاهد روز خبرنگاری متفاوت و خاص باشیم و به معنای واقعی مشکلات آنها شنیده شود و برایشان چاره اندیشی انجام گیرد نه باز وعده های پوچ داده شود.

جامعه ای که در آن اصحاب رسانه ی با انصاف و جویای حقیقت بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند قطعاً جامعه ای آگاه خواهد بود که در نتیجه چنین جامعه ای به نفع همه خواهد بود و در مسیر پیشرفت و ترقی قرار خواهد گرفت.

✍️فرشته سنجیده

برچسب ها :ناموجود