در تعریف ترافیک آمده است که؛ آمد و شد پرحجم انسان، حیوان و وسایل نقلیه و هر چیز دیگر از مسیر مشخص، همین تعریف کوتاه از کلمه ی ترافیک آنچه را که می خواهم بیان کنم‌ در ذهن خواننده ی عام این یادداشت به تصویر می کشد چرا که هر روز با استرس و نگرانی آن را با جان، هزینه، روح خود لمس می کند.

(این که در ابتدای صبح بیست دقیقه در مسیر دو دقیقه ای بین دو میدان به دنیایی پر از مشکلات در اول صبح فکر کنی بی شک روز خوبی را آغاز نکرده ای و عصری که دوباره آن راه را به همان شکل برگردی چه خسته کننده است و اگر آن روز، خرید و گردشی در شهر هم داشته باشی که دیگر ترافیک باعث شده کلا روز خسته کننده ای را گذرانده باشی. جسم نمی کشد. اما باعث مرگ روح می شود و چه پرخاشگر و نام آرام می شود آنکه هر روز این مسأله وی را می آزارد).

ایلام شهری کوچک که در آمار جمعیتی دارای جمعیتی بالغ بر سیصد و ده هزار نفر تخمین زده شده است. شهری که زمانی نه چندان دور با خیابانهای خلوت و جمعیت کم بود اما به یکباره بعد از دهه ی هفتاد و در آغاز دهه ی هشتاد با اغاز مهاجرت سریع، شکل و ماهیت تازه ای پیدا کرد. اما متاسفانه در تغییر سریع جمعیتی تغییر زیرساختی و مبلمان شهری سریع انجام نگرفت و این مسأله در خیابانها و گذربندی های قسمت های قدیم و جدید شهر قابل لمس است.

با ایجاد طرح هایی مانند مسکن مهر و انبوه سازی ساختمان ها که حجم انبوه ترافیک ورودی به سمت مرکز شهر در آن لحاظ نشده بود نیز امروزه این مشکل نمایان تر و ایجاد کننده ی گره های سنگین ترافیکی است.

بهرحال اتفاقاتی است که افتاده است. اما این معضل و بیماری قبل از وقوع قابلیت پیش بینی داشت و قابلیت درمان نیز دارد و باید از تجربه گذشته برای حل مشکلات آینده بهره برد.

هم اکنون در نقاطی دیگر مانند میدان میلاد و جنب پارک کوثر نیز طرح های مسکن ملی در حال فعالیت می باشند که بزودی تکمیل و جمعیت جدیدی در آنجا سکنی می گیرد. جمعیتی که بی شک اکثرا کارمند و کارگر هستند و در رفت و آمد خود ادارات و مرکز شهر را در مسیر پیش رو دارند و عاقلانه است علاج واقعه را قبل از وقوع در نظر گرفت.

پیشنهاد می شود که مجموعه ی استانداری، شهرداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، راه و شهرسازی و دیگر ارگانهای مرتبط از هم اکنون به فکر تغییر در نقشه جامع شهری با در نظرگیری حریم های جدید کوچه، خیابان، تغییر در میادین و جاده و تمرکز بر گسترش نقاط جدید جمعیتی باشند.

از دیگر مهمات این موضوع؛
– پیش بینی مدارس، مساجد، نانوایی، درمانگاه و مراکز خرید در نقاط تازه تاسیس
– ساخت ایستگاه های جدید اتوبوس و تاکسی شهری در آن مناطق
– تلاش در جهت نهادینه کردن استفاده از خودرو عمومی در تردد
-تلاش در جهت تهیه ون و مینی بوس برای سرویس مدارس بجای سواری
– تغییر مکان مدارس و آموزشگاه های داخل هسته ی اصلی شهر
– اتصال و ایجاد دسترسی جاده بهشت رضا به کمربندی
و… که کارشناسان امر بیشتر واقفند از هم اکنون باید مورد اقدام و قبل از تجمع جمعیتی مورد بهره برداری قرار داد.

✍️مجتبی تابش

برچسب ها :ناموجود